Tripje oost-Bali - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Esmee Blokker - WaarBenJij.nu Tripje oost-Bali - Reisverslag uit Tirtagangga, Indonesië van Esmee Blokker - WaarBenJij.nu

Tripje oost-Bali

Blijf op de hoogte en volg Esmee

04 Mei 2014 | Indonesië, Tirtagangga

Lieve iedereen,

Alweer vrij vlot een updatetje van mijn avonturen hier op Bali. Ik ben net terug gekomen van een weekendje weg en dacht ik deel het maar met jullie nu ik alles nog precies weet!

Mama stuurde me gisteravond een berichtje dat ik een bofkont was toen ze wat foto's had gezien van afgelopen weekend. Ik besef ook zeker wel dat ik bof om hier te kunnen zijn en zoveel te kunnen zien van de wereld. Afgelopen weekend was in 1 woord geweldig, als alle weekenden en dagen weg hier zo worden dan wil ik niet meer naar huis geloof ik.

Ik had een heerlijk lang weekend deze week en hij begon al op donderdag. Donderdag zijn we lekker wezen winkelen met onze Indonesische lerares. Om 10 uur heeft ze ons opgehaald bij ons hotel en meegenomen naar Denpasar, we hebben bij lokale winkeltjes geshopt en zijn ook nog naar een souvenir winkel geweest dus de eerste dingetjes zijn alweer ingeslagen!Al met al was het een heel gezellig dagje weg, in de avond gezellig met zijn vieren film gekeken.

Vrijdags hadden we een rust dagje ingepland zodat we nog wat aan school konden doen voordat we weg gingen. De meiden die marketing doen hier hadden een gratis surfles bij RipCurl dus we konden pas de dag erna weg. In de avond gezellig met Lisanne wezen eten bij een warung hier in de buurt.

Zaterdag was het dan zover we zouden Oost-Bali gaan ontdekken. Al om half 8 zaten we fris en fruitig bij het ontbijt, ook meteen een paar broodjes voor onderweg gesmeerd, typisch Hollands allemaal weer. Rond kwart over 8 zijn we vertrokken richting Tenganan Village.
We moesten best wel een eind rijden (2,5u) maar de tijd vloog voorbij, we gingen over een van de mooiste (& nieuwste) wegen van Bali langs de kust. De weg liep dwars tussen de rijst velden en andere gewassen en soms kon je aan de rechterkant een glimp opvangen van de prachtige blauwe zee. Onderweg zijn we dan ook regelmatig even gestopt om foto's te maken. Helaas ook wat pech onderweg, Lisanne kreeg een lekke band. Maar gelukkig vlak bij een soort garage waar ze hem snel weer hebben gerepareerd.

Eenmaal aangekomen bij Tenganan village was het bloed heet buiten. Tenganan village is een dorpje van de oudste bewoners van Bali en je ziet dus ook een hele andere stijl van huizen maar ook oude gewoontes. Helaas was het allemaal best wel toeristisch maar toch leuk om even te hebben rondgelopen.

Na Tenganan Village gingen we door naar Tirta Gangga, het waterpaleis van een van de koninkrijken voordat Bali bij Indonesië hoorde. Het was nog ongeveer een uur rijden en dit keer gingen we van de kust af meer het binnenland in richting de Agung, de hoogste vulkaan op Bali. De wegen werden al gauw minder en gingen bergje op en af met haarspeldbochten. Maar wel leuk om daar te rijden midden tussen de bomen en bergen.

Eenmaal aangekomen bij Tirta Gangga bleek onze homestay (dat is een soort hostel maar dan slaap je dus bij mensen thuis) letterlijk ernaast te liggen. Dus eerst onze spullen maar gebracht. Wat een ontzettend lieve mensen waren het en wat een prachtige plek om te slapen. Ze hadden 4 huisjes achter hun huis/warung wij hadden er 1 van en ze lagen midden tussen de rijstvelden met uitzicht op de vulkaan. (zie foto's) Het huisje was klein met een slaapkamer en buiten een douche maar ontzettend netjes en leuk.

Snel dus even onze spullen neergelegd en op naar het waterpaleis. Het was ontzettend mooi daar en echt leuk om te zien, blij dat ik daar heen ben gegaan. Het was wel wat kleiner dan verwacht maar dat maakte het niet minder mooi.

'S nachts hebben we heerlijk lang geslapen met als enige geluid het kwaken van kikkers en het tjirpen van krekels en het geluid van stromend water tussen het rijst. Echt heerlijk. Helaas moesten we zondags al weer weg, ik had het liefste nog langer gebleven.

Zondag, vandaag dus. Was onze planning om naar Pura Besakih te gaan, oftewel de moeder tempel, maar bij het ontbijt kwam de buurman van het hostel vragen of we misschien zin hadden om een wandeling te maken van 2 uur tussen de rijstvelden. Daar hadden wij wel zin in, dus de plannen gewijzigd en gaan wandelen. Dit was echt ontzettend gaaf, eerst een beetje bergje op richting de terrassen waar de man bloemen plukte voor in ons haar en vervolgens zei: 'look at the spider, it is not dangerous' bleek er dus een MEGA spin boven ons hoofd te hangen.

Onze weg ging verder tussen het rijst, leuk om te zien hoe de mensen daar werken en leven. Ze ploegen de velden met koeien in plaats van trekkers. We moesten over de smalle (lees: 20-30cm) paadjes tussen de velden met aan beide kanten water. Nadat we leuk een foto hadden gemaakt met uitzicht op de vulkaan moest ik voorop terug, ik draai me om een loop dus weer terug naar waar we vandaan komen. Schrik ik me toch ineens dood want recht voor mij midden op het pad ligt een slang met zijn kop naar me toe. Blijkbaar zijn slangen ook banger voor mij dan ik voor hen (of het lag aan de stok die ik bijna op zn hoofd plante) want hij dook meteen weg in het water. Ik stond nog wel even na te trillen daarna want ik schrok wel een beetje. Maar goed hebben we dat ook weer meegemaakt. Onze weg ging verder omhoog door de terassen en via de irrigatie systemen voor de rijst naar de bron van het water dat ook naar de Tirta Gangga gaat. Op de plek van die bron hebben ze dus ook een tempeltje gebouwd omdat het dus heilig water is en wij mochten ook in de bron ons wassen. Ze geloven dat als je je wast met dit water je geluk zult krijgen maar ook jong. Nou we zullen het afwachten..

Na de wandeling onze spullen gepakt bij de homestay en dezelfde weg terug richting ons hotel! Onderweg weer wat foto's genomen en thuis aangekomen even heerlijk genoten van een wel verdiende douche. Want als je hier op een scooter rond rijdt wordt je gewoon helemaal zwart van de uitlaatgassen echt heel vies..

Ik heb echt genoten van afgelopen weekend en hoop dat de komende weekenden net zo leuk worden! Maar eerst weer even denken aan school de komende week!

Heel veel liefs,

Esmee

  • 04 Mei 2014 - 15:58

    André:

    Bofkont is wel heel zachtjes uitgedrukt.

    Moet je eens kijken wat je alweer doet en gedaan hebt.
    Wat zal je in een gat vallen hier in het koude Nederland.

    Heel mooie foto's ben wel wat jaloers op je ervaringen.

    Groetjes uit Slootdorp.

  • 09 Mei 2014 - 13:03

    René En Fia:

    Ik sluit me bij je vader aan, helaas ga ik hem voor een keer in mijn leven ggggggeeeeellllliiiijjjkkkk geven, hoop dat het niet te lezen is, dat gat in nederland zullen we maar vullen met ijsblokjes, dan kun je gelijk voelen hoe wij het hier hebben, maar je hoort ons niet klagen, geniet van je resterende tijd, en maak er wat moois van, gr van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esmee

Actief sinds 30 Jan. 2014
Verslag gelezen: 698
Totaal aantal bezoekers 11361

Voorgaande reizen:

20 December 2016 - 21 Juni 2017

6 maanden werken op een cruiseship!

30 Januari 2014 - 23 Juni 2014

Spa & Health Management in Thailand en Bali

Landen bezocht: